O tom, že by dÄ›ti mÄ›ly mÃt povinnosti, nenà sporu, pÅ™edevÅ¡Ãm pak ty Å¡kolnÃ. Je ovÅ¡em otázkou, zda toho dnes od nich nevyžadujeme pÅ™ÃliÅ¡. Koneckonců, dÃtÄ› má jen omezenou kapacitu pro soustÅ™edÄ›nà a také mnohem menÅ¡Ã výdrž než dospÄ›lý ÄlovÄ›k. AvÅ¡ak aÄkoliv jsme se pÅ™estali na dÄ›ti dÃvat jako na „malé dospÄ›lé“, ukazuje se, že toho po nich stále chceme pomÄ›rnÄ› hodnÄ›, mnohem vÃce, než dÅ™Ãve, a to i pÅ™es vÅ¡echny pokroky v psychologii dÄ›tÃ, které byly za poslednà desetiletà uÄinÄ›ny – nebo možná právÄ› kvůli nim.
Â
Â
V prvnà řadÄ› zde samozÅ™ejmÄ› máme Å¡kolu. Když srovnáme dneÅ¡nà rozvrh s tÃm, který byl pÅ™ed nÄ›kolika desetiletÃmi, zjistÃme, že dnes jsou tam dÄ›ti ponÄ›kud déle. Je to pÅ™edevÅ¡Ãm kvůli vyÅ¡Å¡Ãm hodinovým dotacÃm základnÃch pÅ™edmÄ›tů, jako je ÄŒeský jazyk Äi matematika, ale také kvůli novým pÅ™edmÄ›tům, které byly pÅ™idány.
Â
Po Å¡kole dnes nemajà volno, jako tomu bylo dÅ™Ãv. Kdysi pÅ™iÅ¡ly dÄ›ti domů, odložily taÅ¡ku a Å¡ly si až do veÄera hrát. NÄ›co takového je dnes téměř nemyslitelné, a nejen proto, že se rodiÄe bojà pouÅ¡tÄ›t své potomky ven. Valná vÄ›tÅ¡ina dÄ›tà má totiž jeÅ¡tÄ› mimoÅ¡kolnà aktivity, jako jsou napÅ™Ãklad různé sportovnà Äi jiné kroužky, do kterých docházÃ. I zde se pak samozÅ™ejmÄ› musà plnÄ› soustÅ™edit.
Â
Â
ZapomÃnat také nemůžeme na domácà úkoly, jejichž objem se také podstatnÄ› zvýšil. ZabÃrajà tedy mnohem vÃce Äasu, než kdy dÅ™Ãve. NavÃc, jelikož byly vydány nové metodiky, rodiÄe jim nemohou pÅ™ÃliÅ¡ pomoci, neboÅ¥ se napÅ™Ãklad uÄili poÄÃtat úplnÄ› jinak. A mnozà uÄitelé snižujà za Å¡patný postup známku.
Â
DneÅ¡nà dÄ›ti toho tedy majà mnohem vÃce, než jsme jim ochotni pÅ™iznat. RozhodnÄ› by si zasloužily, aby jim bylo trochu uleveno. To se vÅ¡ak bohužel nedÄ›je, neboÅ¥ podle rodiÄů i uÄitelů je toto vÅ¡e nezbytné pro jejich zdravý vývoj a pro to, aby se nauÄily vÅ¡e, co budou potÅ™ebovat. To, že dneÅ¡nà dÄ›ti majà ÄÃm dál ÄastÄ›ji psychické problémy, mnohdy souvisejÃcà právÄ› se Å¡kolou, je už vedlejÅ¡Ã.